Proteincheesecake

Blir så trött!
All denna fusk med mat. 
Vet inte hur många som hört talas om att citronsyra inte kommer från citron utan ur en majsdeg som man låter mögla med vanligt svart husmögel. 
Sjukaste nånsin. 
Denna majsmögelvariant är betydligt billigare att använda än ren citronsyra och finns i väldigt mycket produkter. 

Jag har i snart 2 år gått runt och trott att jag varit allergisk mot citron då jag efter en längre tid insåg att jag alltid kände mig hängig, trött och fick ont i halsen när jag fått i mig citronsyra (klart man trodde citronsyra var citron) 
Men nu har det ju visat sig att det inte alls har med citron att göra och efter alla rapporter har dom nu kommit fram till att många får symptom som t.ex. Pollenallergi, hösnuva, astma och andra allergier. 

Jag har försökt att undvika citronsyra så gott det går men det är inte alltid så lätt. 

När jag fikade hos en pensionär i veckan drack jag ett glas saft utan att tänka mig för. 
Den natten vaknade jag av att jag inte kunde svälja för jag hade så ont i halsen. 
Likaså igår åt jag en pad thai sås med citronsyra i och vaknade inatt av halsont. 
Fast det sitter liksom inte i mandlarna utan det är mer i halsstrupen typ. 
Så hela dagen idag har jag känt mig hängig och nu är jag så förbaskat trött på den här citronsyran att jag aldrig i hela mitt liv kommer få i mig den igen.
Jag orkar inte känna mig såhär flera ggr i veckan även att jag inte är "sjuk" så är jag så fruktansvärt hängig.

Det är flera som märkt stor skillnad i att utesluta citronsyra och även jag själv. 
Var på en föreläsning om kost och tillsatser innan jul. 
Pratade med föreläsaren och sa mina problem och han sa direkt; -Det är mögelsvampen i citronsyran du reagerar på. 
Och se så rätt han hade.

Citronsyra finns i bl.a. Skinka, fruktyoghurt, dressing, citronpeppar, billigare köttprodukter, juice, saft, alkohol, isglass, sylt, ketchup, läsk, sportdryck och bakverk. 

Dock har jag svårt för riktig citron och lime också då jag får känningar i halsen, men de där syran är värst. 
Usch! 
Tur att jag är van vid ren och naturlig mat! 

Annars har jag en amazing lördag. 
Skulle egentligen träffat Annika men som sagt så mår jag inte bra så har en ensam lördagkväll i soffan framför farmen (tar ikapp 1 mån som vi missade i Thailand) 

Lagade en god omelett och åt tillsammans med sallad och knäckebröd. 

Till efterrätt bakade jag en proteincheesecake som var helt okej. 

Första kvällen själv hemma på riktigt länge och ja, jag njuter faktiskt!! 
Njuter av mitt egna sällskap som är minst lika viktigt iomed att du aldrig blir av med dig själv :)

Ska lägga mig extra tidigt så jag hinner koppla av ännu mer med min bok.
Mari Jungstedts böcker är grymma! 
(Lördagstips)

Hoppas ni också njuter av denna lördagkväll! 

 
Omelett med skinka, lök och tomat.
Knäckebröd med Philadelphia och groddar.




Kram